En quina casa no hi ha mòbils, tauletes, ordinadors, smart TV i altres aparells connectables a Internet? En quina casa els fills —cada vegada a edats més primerenques— no demanen aquests aparells per navegar per Internet o per jugar a jocs de moda, el principal al·licient dels quals és que et permeten jugar en línia amb altres persones?

La revolució tecnològica ha creat un nou espai d’interacció, el ciberespai, on les regles de la interrelació personal agafen noves dimensions. Segons un estudi de l’ONG Save the Children, fet amb la participació de 21.487 alumnes de 12 a 16 anys, un 33% dels alumnes ha patit algun cop ciberassetjament escolar i un 10%, assetjament escolar a l’Estat espanyol.

Les dades no deixen indiferent i la nova realitat és la que és; per això, l’escola i l’AFA hem convidat la Guàrdia Urbana perquè ens parli d’aquest tema i ens expliqui els diversos aspectes que se’n deriven (afectius, psicològics, acadèmics, socials i legals). La xerrada que ens ha ofert aquest 23 de maig ens ha convidat a reflexionar, ha parlat d’algunes de les aplicacions més populars entre adolescents i preadolescents i ens ha proposat uns consells per poder abordar les situacions derivades de la nova realitat tecnològica d’una manera raonable i serena. Aquí extraiem aquests consells:

  • Familiaritzeu-vos amb Internet
  • Parleu obertament amb els infants i adolescents sobre l’ús d’Internet
  • Navegueu junts
  • Informeu-vos sobre les eines de control parental
  • Pregunteu en el centre educatiu quina política de seguretat ofereixen (aquí us deixem l’enllaç al protocol de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, que és el referent de l’escola:
    http://xtec.gencat.cat/ca/centres/projeducatiu/convivencia/protocols/assetjament-ciberassetjament-entre-iguals/index.html)
  • Establiu regles bàsiques de seguretat a la llar i al centre educatiu
  • Col·loqueu l’ordinador a la vista de tots
  • Ensenyeu els menors a navegar amb seguretat
  • Cerqueu llocs web segurs
  • Davant d’un possible problema, reaccioneu a temps