Capítol I. La denominació, els fins i el domicili
L’Associació de Famílies d’Alumnes de l’Escola Itaca regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei Orgànica 8/1985 de 3 de juliol, reguladora del Dret a l’Educació, i el Decret 202/1987 de 19 de maig d’Associacions de Pares d’Alumnes, a més de la Llei 4/2008 de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques i a la Llei Orgànica 1/2002 de 22 de març, reguladora del Dret d’Associació, i els seus estatuts.
Els fins de l’associació són:
Per aconseguir les seves finalitats, l’associació realitza les activitats següents:
En queda exclòs tot ànim de lucre.
Capítol II. Els membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions
En el moment de formalitzar la matrícula al centre, els pares, mares o tutors dels alumnes podran sol.licitar l’adhesió a l’associació, essent aquesta aprovada automàticament sempre que es verifiqui que es compleix amb els requisits per ser-ne soci.
Són drets dels membres de l’associació:
Són deures dels membres de l’associació:
Són causes per ser donat de baixa de l’associació:
Les baixes motivades per allò establert en els apartats 2 i 5 es produiran per acord de l’Assemblea a proposta de la Junta directiva, després d’haver escoltat al soci afectat.
El soci que consideri injusta la seva separació podrà recórrer davant l’Assemblea, la qual haurà de confirmar o revocar els acords.
Capítol III. L’Assemblea General
L’Assemblea General té les facultats següents:
L’Assemblea General té les facultats següents:
L’assemblea General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l’any, dins dels 6 mesos següents a la data de tancament de l’exercici econòmic.
L’òrgan de govern pot convocar l’Assemblea General amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol.liciti un 10% dels associats; en aquest cas, l’Assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar des de la sol.licitud.
L’acta de la sessió es llegirà en finalitzar la reunió, s’enviarà a totes les persones assistents i s’aprovarà per defecte, en cas que no hi hagi esmenes, en el termini d’un mes a comptar des del moment en què s’hagi enviat. En cas que hi hagi esmenes, caldrà enviar-les a tots els assistents i ampliar de nou el termini. Una vegada aprovada, l’acta estarà a disposició de tots els associats a la secretaria de l’AFA. Cinc dies abans, l’acta i qualsevol altra documentació ha d’estar a disposició dels socis i sòcies al local social.
Capítol IV. La Junta Directiva
La Junta Directiva té les facultats següents:
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes i han de ser signats pel secretari/ària i el president/a. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol V. La presidència i la vicepresidència
Són pròpies del president/a les funcions següents:
El president/a és substituït, en cas d’absència o malaltia, pel vicepresident/a. En cas de baixa definitiva del president/a, el vicepresident/a assumirà el càrrec del primer en tots els seus aspectes fins la següent Assemblea General, en la qual aquesta decidirà mitjançant nova votació.
Capítol VI. La tresoreria i la secretaria.
El tresorer/a té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’associació, com també l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de Caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel president/a, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.
El secretari/ària ha de custodiar la documentació de l’associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis i sòcies.
Capítol VII. Les comissions o grups de treball
La creació i constitució de qualsevol grup de treball, l’han de plantejar els membres de l’associació que vulguin formar-los, que n’han d’assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s’ha de preocupar d’analitzar les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals li han de presentar un informe detallat de les seves actuacions, en cas que es demani.
Capítol VIII. El règim econòmic
El capital fundacional és de 7.212,15 euros. Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
Tots els membres de l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l’Assemblea General a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals –que s’han d’abonar per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva- i quotes extraordinàries.
L’exercici econòmic coincideix amb el curs escolar, iniciant-se l’1 de setembre i tancant-se el 31 d’agost de l’any següent.
En els comptes corrents o llibretes d’estalvi obertes en establiments de crèdit o d’estalvi, hi han de figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser del tresorer o bé la del president.
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis i sòcies.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’associació, segons el que estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé com a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de 15 dies.
En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades poden sol.licitar la ratificació de la sanció davant la primera Assemblea General que tingui lloc.
Capítol IX. La dissolució
L’associació pot ser dissolta si ho acorda l’Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.